Saturday, August 29, 2009

kisah makcik2 n tadarrus al-quran


Ahlan wasahlan ya Ramadhan.I miss u so much!!!!Nape r mak x letak nama aku Nur Ramadhan sempena aku lahir 1 ramadhan,eh?(monolog di tengahari.xde kaitan ngan entry.hehe..)

Best smbut ramadhan kat uma ni.of course r dpt mkn sedp2...Alhamdulilllah....Tp, aku nak share pengalaman aku bertadarrus ngan makcik2 kt kg aku ni.Start tadarrus dlm kul 10.15 mlm.kira lps tarawih r.ape yg bleh aku katakan,poning kepala,den!

Mana x pening,aku sorg je anak dara yg join tadarrus tu.segan gak nak bc sekali ngan makcik2 ni(termasuk mak aku).ade yg dah x brp nampak,so bc sekat2..ada yang baca tunggang langgang abis.panjang pendek,dengung,sume ntah kemana.Diorg suh aku tegur kalo de slh silap.Tp,mslhnya,bila ditegur,x dgr r plak.kdg2,sbb salahnye byk sgt,aku biarkan je sbb tkt diorg bengang plak kalo asyik tegur. Ada gak diorang gaduh psl tanda berhenti.ada yang ckp tanda 'jim' kecik kat atas wajib berenti.ada yg ckp wajib terus.fuh,masing2 confident.so,diorg rujuk kat aku yg de sedikit ilmu ni.aku pun bg tau r suh tgk directory dlm quran.Selesai...Tanda 'jim' harus berenti dan harus sambung...

De gak mak cik yg complain aku bc laju sgt tak sempat nak semak.so,kene r aku bc slow2.Yg geli hatinya,kdg2 aku kena bace page lebih ckit dr diorg sbb diorg kata aku leh bc lancar,cepat ckit abis.kdg2 aku ase tadarrus kat cni cam pertandingan 'KUMPULAN SAPE PLG BYK BACA'mlm ni.Berlumba2 tanya group len dpt baca brp page 1 mlm.ADUS...

Tapi,sbnrnya yg plg bermakna bila kita baca,memerhati n memikirkan maksud dlm ayat2 yg dibaca.Baru r kita bleh terdorong nak amalkan isi A/-Quran tu.pendek kata,BerTADABBUR dgn Al-Quran.Firman Allah dlm surah an-Nisa',ayat 82 yang bermaksud:"Apakah mereka tidak memperhatikan (isi) al-Quran...?"

Anyway,tahniah pd sume makcik2 yg berusaha bersungguh2 meningkatkn amal di bulan ramadhan ni.Tp, aku doakan n harap diorg sume akan paham maksud tadarrus Quran yg sebenar bukan pertandingan sape baca plg byk sampai tajwid tunggang langgang...Ya Allah,terimalah amalanku dan amalan semua mukminin da mukminat di bulan ramadhan ini.AMEEN....FASTABIQUL KHAIRAT.....

5 comments:

BluezRebelz said...

bila bc entry atas nih yg sebut pasal 'tadarus yg seolah nk abis sapa cepat'..
teringat dgn sorang ustaz...
org pangil 'ustz F1'..
sbb apa?
sbb bleh abis 23 rakaat terawih+ witir dlm setengah jam...(^_^)
kesimpulannya..
"biar lambat asal selamat"
(^_^)

MuHaMMaD86 said...

igt nk comment psl entry mggu lps g tp dsbbkn internet tahap cipan ms kt rumah aritu xjadi la...terus lupa!!!

sy pun baca xlancar mana....sincere!!!tapi InsyAllah klu umr sy akan belajar....doa2kn!!!

bgsla nadzrah...sudah menjadi kemestian kpd yg tahu utk mmbntu yg tdk tahu

moga2 Allah SWT memberkati usaha anda...amin

pandangan pertama said...

Bluerebelz:betul tu.biar lambat asal selamat.

Muhammad:sy pun x pandai sgt,zaid.ckit2 tu boleh r.byk g kena bljr.

Ain said...

macam2 kerenah kita jumpa time2 camni. betul r tu kate zaid, kena saling betulkan antara saru sama lain... aku pun byk lagi kena belajar. wajib tuh bljr dan mendalami alquran ni sebab fardhu ain (bukan nama aku)...

uto laut said...

hehe..trgelak ngn komen ain..btol gk eh,mana ada fardhu unta..makcik2 mmg byk ckit krenahnya..maklum sjela da tua..blue,kat kg aku ada gk tok imam bca laju..org pnggil dia tok imam roket..lg laju dri tok imam f1..